Sinds kort heeft De Jong Rutten een KAM-coördinator in eigen huis. Door de verantwoordelijkheid voor Kwaliteit, Arbo en Milieu voor al onze bedrijven binnen de Hanssen Group te centraliseren, stelt het ons in staat hiervoor één aanspreekpunt in eigen huis in te stellen. Dit in de persoon van collega Harrie Bergh.
Harrie’s aanleg voor dit onderwerp lag er al vroeg. “Ik ben timmerman van huis uit. Dat blijf ik ook altijd. Maar daarin had ik ook al snel in de gaten hoe je regeltjes moet toepassen. Ik zoek het op en probeer tot de kern ervan te komen en de vertaling te maken naar de praktijk. Enerzijds ben ik natuurlijk voor deze functie gevraagd, anderzijds past het ook echt bij mij.“
Verantwoordelijkheden KAM-coördinator
Als KAM-coördinator zal Harrie verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van het KAM-beleid (Kwaliteit, Arbo en Milieu) binnen de hele Hanssen Group. Hij zorgt voor de verspreiding van alle voorschriften en regels binnen het bedrijf en ziet toe op naleving. Hij stelt werk- en veiligheidsinstructies op en verzorgt de interne en externe audits om de veiligheid en kwaliteit van het werk te waarborgen
Natuurlijk zal hij mensen aanspreken op regels. “Ik moet toch soms de agent zijn;-). Maar wel op zo’n manier dat ze meegaan in die beweging. En dat de medewerker de voordelen van de regels zien. Het is belangrijk dat ze zelf oog krijgen voor hun arbeidsomstandigheden. Mijn ervaring vanuit praktijk helpt me in deze functie. Ik heb ook de kant van de vloer gezien.”

Voordelen centralisatie
Binnen de branche is sprake van toenemende regelgeving en certificering. Het onderwerp verdient hierdoor de volle aandacht. Door dit Hanssen Group breed, bij één verantwoordelijke neer te leggen, verhogen we de kennis over de onderwerpen binnen de groep. Hier profiteren de afzonderlijke bedrijven en uiteraard hun klanten van. Daarnaast zijn er algemene ontwikkelingen zoals het ingaan van de WKB en het toenemend belang van LCA’s. Of interne processen omtrent bijvoorbeeld Veiligheid in Aanbesteding en het uitvoeren en begeleiden van de stap van trede 2 naar 3.
Harrie ziet voordelen voor zowel zijn collega’s als de klant. “Zo krijgen we overzicht en regie en kunnen we de processen beheersen. We hebben beter grip op tijdige keuringen en verantwoord gezamenlijk gebruik van materieel. Het is voor iedereen duidelijk waar de taken en verantwoordelijkheden liggen. Ik fungeer als vraagbaak op het gebied van Kwaliteit, Arbo en Milieu voor de medewerkers én klant.”

Een mooie uitdaging
Harrie eindigt met de uitdagingen van zijn nieuwe job. “Mijn eerste uitdaging is het verzamelen van alle info binnen ons bedrijf. Waar ligt welke verantwoordelijkheid en taak. Dit ga ik in kaart brengen. Hierna verwacht ik, ligt de volgende uitdaging in het stellen van prioriteiten;-). Algemeen zie ik deze functie vooral als een kans, om medewerkers, bedrijfsbelang en regelgeving op dit gebied, zo veel mogelijk op één lijn te krijgen.”
Vragen?
Over Kwaliteit, Arbo en Milieu? Of wilt u weten wat De Jong Rutten voor uw renovatie- of nieuwbouwprojecten kan betekenen? Neem contact op met Theo Hanssen of Marcel Van Montfort via 077-326 99 99.
Volg ons
Mis niets en blijf op de hoogte! Schrijf u in voor de nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn.